MODEL PEMANASAN DALAM BENTUK BERMAIN PADA PEMBELAJARAN SEPAKBOLA BAGI SISWA SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstract
This study aims to produce a model of warming up in the form of football played on learning for elementary school students. This research is development. Model development in this study, a procedural model that is descriptive, as outlined in this study or using the steps that must be followed to produce a model of warming up in the form of football played on learning for elementary school students. Procedures or steps that are used in this study using five major steps or procedures, namely: 1) to analyze the product to be developed, 2) develop the initial product, 3) test the expert validation and reliability testing of products, 3) pilot-scale small and wide, and 5) revision of the product. Validation test using a content validation and reliability tests use Rough Suitability Index (Index Crude Agreement), the results of reliability test results of 0.75 coefficients. Small-scale and large-scale trials are conducting at Gantiwarno Elementary School Muhammadiyah, Klaten. Small-scale trials are using as many as 16 students in grade 5 students and large-scale trials using Grade 4 and 5 by the number of 54 students. The final results in this study of eight (8) warming up model in the form of football played on learning for elementary school students. The heating model names as follows: copy the mine, catch me, shoot me, kick sequence, follow me, do not hit me, pulled up stakes and take my ball.
Keyword: Warming up Model, Soccer, Elementary School
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk yang berupa model pemanasan dalam bentuk bermain pada pembelajaran sepakbola bagi siswa sekolah dasar. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan. Model pengembangan dalam penelitian ini, berupa model prosedural yang bersifat deskriptif, karena dalam penelitian ini menggariskan atau menggunakan langkah-langkah yang harus diikuti untuk menghasilkan produk yang berupa model pemanasan dalam bentuk bermain pada pembelajaran sepakbola bagi siswa sekolah dasar. Prosedur atau langkah-langkah yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan lima langkah atau prosedur yang utama, yaitu: 1) melakukan analisis produk yang akan dikembangkan, 2) mengembangkan produk awal, 3) uji validasi ahli dan uji reliabilitas produk, 3) uji coba skala kecil dan luas, dan 5) revisi produk. Uji validasi menggunakan validasi isi dan uji reliabilitas menggunakan Indeks Kesesuaian Kasar (Crude Index Agreement), hasil uji reliabilitas memperoleh hasil koefisien sebesar 0,75. Uji coba skala kecil dan skala luas dilaksanankan di Sekolah Dasar Muhammadiyah Gantiwarno, Klaten. Uji coba skala kecil menggunakan siswa kelas 5 sebanyak 16 siswa dan uji coba skala luas menggunakan siswa kelas 4 dan 5 dengan jumlah 54 siswa. Hasil akhir dalam penelitian ini berupa delapan (8) model pemanasan dalam bentuk bermain pada pembelajaran sepakbola bagi siswa sekolah dasar. Adapun nama-nama model pemanasan sebagai berikut: tirukan saya, kejar aku, tembaklah aku, tendangan berurutan, ikuti saya, jangan tabrak aku, pindah tempat dan ambil bolaku.Kata Kunci: Model Pemanasan, Pembelajaran Sepakbola, Sekolah Dasar
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v8i2.3490
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.