SURVEI MODEL AKTIVITAS PENGEMBANGAN KETERAMPILANGERAK DASAR DI SEKOLAH DASAR SE-KECAMATAN PENGASIHKULON PROGO

Ahmad Rithaudin,

Abstract


This research aims to know the descriptions of the primary school basic skill development activity model inPengasih district, Kulon Progo, Yogyakarta. Documents analysis methods was used to reveal the data neededincludes in-depth analysis to the teaching-learning documents (lesson plans) from activities will be discussed.The main instrument of this research was the researcher assisted with the documentation guidelines. The resultsshowed that the trend of activities prepared by the teachers had certain similarities in terms of motor activity,namely: basic locomotor, non-locomotor and manipulative.

Keywords: basic motion development activity, primary school

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran model aktivitas pengembangan keterampilan gerakdasar di sekolah dasar Se-Kecamatan Pengasih Kulonprogo. Penelitian ini menggunakan metode analisisdokumen. Analisis dokumen merupakan kajian atas sejumlah RPP dari aktivitas yang akan dibahas. Unitanalisis dalam penelitian adalah dokumen-dokumen tertulis tentang RPP Pembelajaran aktivitas gerak dasardalam pembelajaran Penjas di SD. Instrumen utama penelitian ini ada peneliti sendiri dibantu dengan panduandokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwakecenderungan aktivitas yang disusun oleh para guru mempunyai kesamaan dalam hal tertentu seperti aktivitasgerak dasar lokomotor, non lokomotor dan manipulatif.

Kata Kunci: Aktivitas pengembangan gerak dasar, Sekolah dasar


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v8i1.3481

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats