PENDEKATAN SAINTIFIK PADA PENJASORKES DALAM RANGKA MEMBENTUK JATI DIRI PESERTA DIDIK

Sunarno Basuki, Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Abstract
The Scientifc Approach is a basic concept that embodies, inspires, strengthens, and underlines the notion of how
learning methods are applied based on a particular theory. The learning in the Curriculum 2013 is implemented by
using scientifc approach. Learning process touches three domains, namely attitude, knowledge, and skill. Identity
can be interpreted as the power of mind of human which consists of nature, character, etc. The learning of physical
education is expected to develop a positive self-identity in students. This is supported by the values that exist in the
learning materials, coupled with a scientifc mindset that is planted in a scientifc learning approach.
Abstrak
Pendekatan Saintifk adalah konsep dasar yang mewadahi, menginspirasi, menguatkan, dan melatari pemikiran
tentang bagaimana metode pembelajaran diterapkan berdasarkan teori tertentu. Pembelajaran pada Kurikulum
2013 dilaksanakan menggunakan pendekatan saintifk. Proses pembelajaran menyentuh tiga ranah, yaitu sikap,
pengetahuan, dan keterampilan. Jatidiri dapat dimaknai sebagai kekuatan jiwa (the power of mind) manusia yang
terdiri dari sifat, karakter, dll. Pembelajaran pendidikan jasmani diharapkan mampu mengembangkan jatidiri yang
positif pada diri siswa. Hal ini didukung oleh nilai-nilai yang ada dalam materi pembelajaran, ditambah dengan pola
pikir ilmiah yang ditanam dalam pendekatan pembelajaran saintifk.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v12i2.17111

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 JURNAL PENDIDIKAN JASMANI INDONESIA



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats