PENGELOLAAN KEGIATAN EKSTRAKURIKULER OLAHRAGA DI SD/MI/SEDERAJAT DI WILAYAH KERJA KABUPATEN KULONPROGO YOGYAKARTA TAHUN 2015
Hedi Ardiyanto Hermawan, Universitas Negeri Yogyakarta
Abstract
Abstract
The implementation of sport extracurricular activities in some elementary schools located in the working area of
Kulonprogo Regency has not been properly managed. This study intends to determine the management system of
sport extracurricular activities in SD / MI / equal (elementary school) in the working area of Kulonprogo Regency,
Yogyakarta in 2015. This research was qualitative-quantitative descriptive research. The method used in this research
was by survey method with instrument and data collection technique using open questionnaire. The research subjects
were all teachers of PJOK (Physical Education) in elementary school in the working area of Kulonprogo Regency,
Yogyakarta in 2015 who was studying undergraduate bachelor degree (S1 PKS PJKR) in UNY. The data analysis
technique in this research was done by using qualitative-quantitative descriptive statistical analysis technique with
percentage. The result of the research shows that from 50 PJOK teachers from 50 elementary schools in Kulonprogo
Regency, Yogyakarta, in details, 48 teachers in school (96%) of schools have implemented the management and
development of sport extracurricular activities well and only 2 (4%) Schools that have not.
Abstrak
Pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler olahraga di beberapa sekolah dasar yang berada di wilayah kerja Kabupaten
Kulonprogo belum dikelola dengan tepat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sistem pengelolaan kegiatan
ekstrakurikuler olahraga di SD/MI/sederajat di wilayah kerja Kabupaten Kulonprogo, Yogyakarta pada tahun 2015.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif-kuantitatif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah
metode survei dengan instrumen dan teknik pengumpulan data menggunakan angket terbuka. Subjek dalam penelitian
ini adalah seluruh guru PJOK SD/MI/sederajat di wilayah kerja Kabupaten Kulonprogo, Yogyakarta pada tahun 2015
yang sedang menempuh studi sarjana (S1 PKS PJKR) di UNY. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan
teknik analisis statistik deskriptif kualitatif-kuantitatif dengan persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari
50 orang guru PJOK dari 50 sekolah SD/MI/sederajat di wilayah kerja Kabuupaten Kulonprogo, Yogyakarta secara
rinci ada 48 (96%) sekolah telah melaksanakan pengelolaan dan pengembangan kegiatan ekstrakurikuler olahraga
dengan baik dan hanya 2 (4%) sekolah saja yang belum.
Kata kunci: Pengelolaan, Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga, SD/MI/sederajat.
The implementation of sport extracurricular activities in some elementary schools located in the working area of
Kulonprogo Regency has not been properly managed. This study intends to determine the management system of
sport extracurricular activities in SD / MI / equal (elementary school) in the working area of Kulonprogo Regency,
Yogyakarta in 2015. This research was qualitative-quantitative descriptive research. The method used in this research
was by survey method with instrument and data collection technique using open questionnaire. The research subjects
were all teachers of PJOK (Physical Education) in elementary school in the working area of Kulonprogo Regency,
Yogyakarta in 2015 who was studying undergraduate bachelor degree (S1 PKS PJKR) in UNY. The data analysis
technique in this research was done by using qualitative-quantitative descriptive statistical analysis technique with
percentage. The result of the research shows that from 50 PJOK teachers from 50 elementary schools in Kulonprogo
Regency, Yogyakarta, in details, 48 teachers in school (96%) of schools have implemented the management and
development of sport extracurricular activities well and only 2 (4%) Schools that have not.
Abstrak
Pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler olahraga di beberapa sekolah dasar yang berada di wilayah kerja Kabupaten
Kulonprogo belum dikelola dengan tepat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sistem pengelolaan kegiatan
ekstrakurikuler olahraga di SD/MI/sederajat di wilayah kerja Kabupaten Kulonprogo, Yogyakarta pada tahun 2015.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif-kuantitatif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah
metode survei dengan instrumen dan teknik pengumpulan data menggunakan angket terbuka. Subjek dalam penelitian
ini adalah seluruh guru PJOK SD/MI/sederajat di wilayah kerja Kabupaten Kulonprogo, Yogyakarta pada tahun 2015
yang sedang menempuh studi sarjana (S1 PKS PJKR) di UNY. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan
teknik analisis statistik deskriptif kualitatif-kuantitatif dengan persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari
50 orang guru PJOK dari 50 sekolah SD/MI/sederajat di wilayah kerja Kabuupaten Kulonprogo, Yogyakarta secara
rinci ada 48 (96%) sekolah telah melaksanakan pengelolaan dan pengembangan kegiatan ekstrakurikuler olahraga
dengan baik dan hanya 2 (4%) sekolah saja yang belum.
Kata kunci: Pengelolaan, Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga, SD/MI/sederajat.
Keywords
Pengelolaan; Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga; SD/MI/sederajat
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v12i2.17107
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 JURNAL PENDIDIKAN JASMANI INDONESIA
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.