STRATEGY FOR MAINTAINING THE EXISTENCE OF THE FARISA CRAFT BUSINESS IN DUKUH VILLAGE, GONDANG DISTRICT, TULUNGAGUNG DISTRICT

Rohma Aliska Dewi, Universitas Bhinneka PGRI, Indonesia
Tutut Suryaningsih, Universitas Bhinneka PGRI

Abstract


Responding to the increasingly stringent developments in the business world, entrepreneurs must plan the right strategy so that their business continues to exist. The purpose of this research is to find out how the strategy of the "Farisa Craft" business owner is in maintaining the existence of his business. This type of research is descriptive qualitative with data collection techniques of observation, interviews, FGD and documentation. The results showed that the strategies used by Farisa Craft to survive were marketing strategies, product innovation and branding. In product innovation, farisa created 5 new variations of the coconut coir pot model, one of which is kokedama. In the marketing strategy, the potential targets targeted by farisa craft are the flower lover community and civil servants. One of the Farisa Craft promotions is Sales Promotion. Meanwhile branding is done by making marketing videos, endorsements, maintaining product and service quality.

Keywords


Existence; Product Innovation; Marketing Strategy; Branding

Full Text:

PDF

References


Astuti, M., & Amanda, A. R. (2020). Pengantar Manajemen Pemasaran. CV. Budi Utama : Yogyakarta.

Ghahar, A. Z., & Alim, M. R. N. (2022). Dampak Covid-19 Terhadap Umkm Marmer Desa Gamping Kecamatan Campurdarat Kabupaten Tulungagung. Jurnal Mahasiswa Manajemen UNITA, 1(2), 63–71. https://doi.org/10.36563/jimbien.v1i2.615

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran. PT Macanan Jaya Cemerlang : Jakarta.

Kurniati. (2016). Strategi Adaptasi Pedagang Angkringan Dalam Mempertahankan Eksistensi Hidup Studi Di Kawasan Jl. K.H. Ali Maksum Krapyak Yogyakarta (Perbandingan Antara Angkringan Tradisional Versus Angkringan Modern). JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 5(2), 171. https://doi.org/10.21927/jesi.2015.5(2).171-190

Lasakar, M. L. (2020). Pemilihan Supplier Bahan Baku Tinta Dengan Metode Analytical Hierarchy Process ( Ahp ) Pada Cv Unitech Indonesia – Semarang. Calyptra: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 3(2), 1–18. https://journal.ubaya.ac.id/index.php/jimus/article/view/1432

Lubis, Z., Mauladi, K. F., & Irawan, M. R. N. (2020). Penentuan Strategi Pemasaran Dalam Mempertahankan Eksistensi Dan Menghadapi Persaingan (Studi Kasus Pada Gemilang Art Glass Di Modo). Media Mahardhika, 19(1), 59–70. https://doi.org/10.29062/mahardika.v19i1.197

Ma'una, K. L., & Siswahyudianto. (2022). Strategi Bersaing untuk Mempertahankan Eksistensi Usaha Kecil. Idarotuna : Jurnal Ilmu Administrasi, 3(1), 16–27. https://doi.org/10.54471/idarotuna.v3i1.25

Maulana, A. E. (2015). Personal Branding Membangun Citra Diri yang Cemerlang. Konsultasi Etnomark : Tangerang.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Analisis Data Kualitatif Sebuah Metode Buku Sumber. California: Publikasi SAGE.

Mutiani, Faisal, M., & Mutaqin, M. A. (2019). Eksistensi Usaha Pembuatan Jukung Di Pulau Sewangi, Alalak, Barito Kuala. Angewandte Chemie Edisi Internasional, 6(11), 951–952.

Purnamasari, D. S., & Suryaningsih, T. (2022). Analisis Bauran Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan (Studi Kasus Pada Toko Astina di Desa Kendalrejo, Kec. Durenan, Kab. Trenggalek). JIEP: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Pembangunan, 5(8.5.2017), 2003–2005.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif , Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA, CV.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif , Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA, CV.

Suharyono. (2017). Sikap Dan Perilaku Wirausahawan. Jurnal Ekonomi MODERNISASI, 10(1), 38.

Susanto, & Fajrin, S. F. (2020). Keberhasilan Usaha Kamila Group Kelurahan Banjarwaru Desa Sarimulyo Kecamatan Ngawen Kabupaten Blora Dalam Mempertahankan Eksistensinya. Majalah Ilmiah Solusi, 18(3), 23–40. http://dx.doi.org/10.26623/slsi.v18i3.2607

Zuliarni, S. (2017). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Pengolahan Ikan Pada Kampung Patin, Kampar, Riau. Jurnal Administrasi Bisnis, 1(1), 37–46. https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JABA/article/download/1258/775/




DOI: https://doi.org/10.21831/jep.v20i1.64210

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Citation & Indexing:

 

 Creative Commons License

This site is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International