Pengembangan nilai Islami peserta didik melalui integrasi Alquran dan Hadis dalam pembelajaran biologi
Abstract
National education aims to shape people of faith and piety and noble character, not only to develop the potential of cognitive intelligence. One effort that can be done to realize these goals is to develop Islamic values of students through the integration of the Qur'an and Hadith in learning biology. Through the integration of the Qur'an and Hadith in biology learning, students can gain knowledge about the concept of biology while at the same time developing Islamic values. Integration of the Qur'an and Hadith in learning biology can be done by: 1) Recording and analyzing verses of the Qur'an and Hadith that are in accordance with the subject or biological material both implicitly or explicitly, 2) Implementing the integration of verses of the Qur'an and Hadith found in the process of learning biology by selecting certain appropriate learning models; 3) Evaluating the integration process that has been done in the biology learning process. The integration of Al-Qur'an and Hadith in learning biology needs to be done to foster Islamic values in students to achieve national education goals.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman, M. (2011). Metode kritik Hadis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Abunittaka. (2005). Integrasi ilmu agama dan ilmu umum. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada.
Adisusilo, S. (2013). Pembelajaran Nilai Karakter Konstruksi dan VCT Sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Al- Malik & Alawi, M. (2009). Ilmu ushul Hadis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arifin, H.M. (2010). Filsafat pendidikan Islam (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2016). KBBI daring. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
BNSP. (2006). Standar isi untuk satuan pendidikan dasar dan menengah: standar kompetensi dan kompetensi dasar SMA/MA.
Batubara, H. H. (2016). Metode dan model integrasi sains dan Islam di Perguruan Tinggi Agama Islam. Diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/324744404.
Harahap, A. (2018). Integrasi Alquran dan materi pembelajaran kurikulum sains pada tingkat sekolah di Indonesia: Langkah menuju kurikulum sains berbasis Alquran. Jurnal Penelitian Medan Agama. 9(1). 21-46.
Iryani, E. (2017). Alquran dan ilmu pengetahuan. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi. 17(3). 66-83.
Jamila. (2016). Pendidikan berbasis Islam yang memandirikan dan mendewasakan. Jurnal EduTech, 2(2), 73-83.
Jamilah, J., Najib, A. A., Dzulkhairi, M., Ariff, H., & Ismail, N. N. (2014). Integration of Islamic input in medical curriculum–Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). The International Medical Journal of Malaysia, 13(2), 73–77.
Jelen, T. G., & Lockett, L. A. (2014). Religion, Partisanship, and Attitudes Toward Science Policy. SAGE Open, 4(1). Diperoleh dari http://doi.org/10.1177/2158244013518932.
Kementerian Agama Republik Indonesia. (2010). Alquran dan tafsirnya edisi yang disempurnakan. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia.
Marvavilha, A., Suparlan, S. (2018). Model integrasi nilai Islam dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 18 (1). 59-80. https://doi.org/10.21831/hum.v18i1.23129.
Minarno, Eko Budi. (2017). Integrasi sains-Islam dan implementasinya dalam pembelajaran biologi. Seminar Nasional Teknologi Informasi, Komunikasi dan Industri (SNTIKI) 9 Fakultas Sains dan Teknologi, UIN Sultan Syarif Kasim Riau.
Mulyana, R. (2004). Mengartikulasikan pendidikan nilai. Bandung: VC Alfabeta.
Muspiroh, N. (2014). Integrasi nilai-nilai Islam dalam pembelajaran IPA di sekolah. Artikel tidak diterbitkan.
Naim, M. (2001). Kompendium himpunan ayat-ayat Alquran yang berkaitan dengan biologi dan kedokteran. Jakarta: Hâsanah.
Nurasni, N., Darmawati, D., & Yustini, Y. (2015). Students’ Perception of Class X2 MA Darul Hikmah Pekanbaru Toward Iqro Learning Model Implementation in Biology Subject Academic Year 2014/2015. Biology Education Studies Program, The Faculty of Education and Teacher Training, University of Riau, 1-15.
Ogunbado, A. F., & Al-Otaibi, A. M. (2013). Is quality management an Islamic value? IOSR Journal of Business and Management, 8(3), 6–13.
Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan.
Rahman, M.T. (2011). Integrating Lessons from the Qur’an and Hadith in teaching molecular biology. Revelation and Science Journal, 01(03), 75-84.
Shalih, S. (2009). Membahas ilmu-ilmu Hadis (Terjemahan). Jakarta: Pustaka Firdaus.
Suryaningsih, Y. (2018). Penerapan Pembelajaran Biologi Berbasis Alquran Sebagai Metode untuk Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Bio Educatio, Volume 3, Nomor 1, April 2018, hlm. 22-33, ISSN: 2541-2280.
Susilowati, S. (2017). Pengembangan bahan ajar IPA terintegrasi nilai Islam untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 78-88.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
DOI: https://doi.org/10.21831/hum.v20i2.29299
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Mualimin Mualimin
Supervised by
Our Journal has been Indexed by
Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum by http://journal.uny.ac.id/index.php/humanika is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.