GOOGLE SITES: DEVELOPMENT OF 3D CAD TUTORIAL VIDEO FOR CLASS XI AT SMKN 1 BLITAR

Ambar Isna Azizah, Universitas Negeri Malang, Indonesia
Heru Wahyu Herwanto, Universitas Negeri Malang, Indonesia

Abstract


This development research is using the ADDIE model (analysis, design, development, implementation, evaluation) with a quantitative approach. The discussion of the research results is limited to the development stage until the product feasibility validation test. The data collection instrument of this research is a questionnaire with a Likert scale (1-4). The development of 3D drawing video tutorial media using the ADDIE model provides good feasibility test results. This can be proven through the results of product validity tests on media experts with a percentage of 94.44% which means very feasible, on material experts with a percentage of 88.75% which means very feasible, and validity tests based on small-scale student responses with a percentage of 85% which means very feasible. These results indicate that the development of this 3D drawing video tutorial can be used in learning. Based on the overall percentage gain from the results of the product feasibility validity test, it can be said that the 3D drawing video tutorial media displayed through the utilization of the google sites platform is considered feasible to use in learning.

Keywords


3D Drawing; ADDIE; Google Sites; Tutorial Video

Full Text:

68-74 (PDF)

References


Alvianto, N., Nurcholish., Handoyono, A., & Ratnawati, D. (2022). Pengembangan Video Tutorial Pada Pembelajaran Sistem Starter di SMK Ma’arif 1 Nanggulan. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 7 (2): 89-98. Dari https://journal.uny.ac.id/index.php/dynamika/issue/view/2373.

Andika, Y., Refdinal., Nurdin, H., & Primawati. (2022). Penerapan Software Inventor untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Diklat Gambar Teknik Manufaktur Kelas XI Smk Negeri 1 Bukittinggi. VOMEK, 4 (2): 97-102. E-ISSN: 2656-1697.

Iswanda, A., Waskito., Aziz, A., & Sari, D. Y. (2020). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Gambar Teknik Mesin dengan Kemampuan Kerja Pemesinan pada Siswa Kelas X Di SMK Negeri 2 Sawahlunto Tahun Pelajaran 2019/ 2020. Jurnal Vomek, 2 (4): 100-105. e-ISSN: 2656-1697.

Marufah, S., Atiqoh., & Suhari. 2023. Pengembangan Media Video Pembelajaran Menggunakan Model ADDIE pada Materi Aktivitas Gerak Ritmik Kelas XII. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6 (12): 9835-9840.

Nabar, R. J., Bouty, A. A., Yassin, R, M, T., & Dal, R. H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Video Tutorial pada Praktek Administrasi Sistem Jaringan di SMK Negeri 1 Suwawa. INVERTED: Journal of Information Technology Education, 3 (1): 61-72. Dari http://ejurnal.ung.ac.id/index.php/inverted.

Nursyafti, Y., & Sukmawati, M. (2022). Penggunaan Game Edukasi Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Teknologi Dasar Otomotif Kelas X TKRO di SMK Negeri 1 Sumatera Barat. Jurnal Vokasi Informatika. 2 (2): 94-98. E-ISSN: 2775-6807.

Patmasari, L., Hidayati, D., Ndari, W., & Sardi, C. (2023). Digitalisasi Pembelajaran Yang Berpusat Pada Siswa Di Smk Pusat Keunggulan. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME) 9 (1): 1-7. DOI: https://10.58258/jime.v9i1.3729/http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME.

Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi pada Pembelajaran Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 6(1), 9–19. http://dx.doi.org/10.23887/jeu.v6i1.20257.

Pratama, A. W., Nopriyanti., Kurniawan, E. D., & Harlin. (2022). Pengembangan Video Tutorial Menggambar Roda Gigi Kerucut Menggunakan Autocad. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 9 (2): 174-183. DOI: https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/ptm/index.

Rosiyana. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Google Sites dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Jarak Jauh Siswa Kelas VII SMP Islam Asy-Syuhada Kota Bogor. Jurnal Ilmiah Korpus, 5 (2). doi: https://doi.org/10.33369/jik.v5i2.13903.

Sawitri, E., Suharno., & Habsya, C. (2023). Pengembangan Sintaks Pembelajaran Pola Berbasis CAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Busana Industri. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5 (1): 259-266. E-ISSN: 2656-8071.

Siddiq, Y. I., Sudarma, I. K., & Simamora, A. H. (2020). Pengembangan Animasi Dua Dimensi pada Pembelajaran Tematik untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 49. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28928.

Suyana, E., Prahasti., Iskandar, A. P., & Fransisca, Y. (2023). Pemanfaatan Google Site Sebagai Media Pembelajaran Siswa Pada SMKN 3 Kota Bengkulu. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, Vol. 2 (1): 85–88. e-ISSN: 2809-8684.

Wahyudi., Sunardi., Anugrah, F., & Adi, R. H. 2015. Modul Praktikum CAD-Inventor. Fakultas Teknik, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Yendrita, Y., & Syafitri, Y. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Biologi. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 2(1), 26–32. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v2i1.620.

Zain, W. A., & Gusmareta, Y. (2021). Penggunaan Video Tutorial untuk Mendukung Pembelajaran Autocad Daring di Masa Pandemi Virus Corona. Jurnal Applied Science in Civil Engineering, 1 (1): 265-269.




DOI: https://doi.org/10.21831/dinamika.v9i1.73640

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons 

Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin by http://journal.uny.ac.id/index.php/dynamika was distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


 

 

 

in collaboration with:

 

 

View My Stats