Penerapan Metode Pemberian Tugas Pembuatan Mind Mapping untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa
Moch Bruri Triyono, Jurusan Pendidikan Teknik Mesin FT UNY
Abstract
This study aimed to study the increase in learning motivation and academic achievement in mechanical technology subject using the mind mapping method. The research was carried out in SMK N 2 Klaten. This classroom action research was conducted in four cycles with study subjects of 35 students. Data were collected using questionnaires and exams observation sheets. Data were analyzed using quantitative descriptive. Results of this research are an average increase of student motivation by 27%, in which the average score of learning motivation is only 58% in the first cycle, increase to 64% in the second cycle, and increased to 79% in the third cycle and then to 82% in the fourth cycle. For student’ academic achievement, there is an increase of 68.6%. In the first cycle, the average mastery learning achievement test reached only 31.4% and 82.2% at the second cycle, and then increased to 100% in third and remains 100% in the fourth cycle. Students who pass the fourth exam 4 is 35 students.
----------------------------------------------------------------------------------
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui besarnya peningkatan motivasi dan prestasi belajar teknologi mekanik menggunakan metode pemberian tugas pembuatan mind mapping. Penelitian tindakan kelas ini dilakukan dalam empat siklus dengan subyek penelitian adalah 35 siswa. Metode pengumpulan data menggunakan angket lembar observasi dan soal ujian. Analisis data menggunakan deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan rata-rata motivasi belajar siswa sebesar 27% dimana skor rata-rata motivasi belajar pada siklus I hanya sebesar 58% dan siklus II sebesar 64%, kemudian meningkat menjadi 79% pada siklus III dan pada siklus IV menjadi 82%, sedangkan untuk prestasi belajar siswa terjadi peningkatan sebesar 68,6%, pada siklus I rata-rata ketuntasan tes prestasi belajar hanya mencapai 31,4% dan siklus II meningkat menjadi 82,2% kemudian meningkat menjadi 100%. dan siklus IV tetap pada 100%. Pada siklus IV dengan jumlah siswa yang tuntas ujian 4 mencapai 35 siswa.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.21831/dinamika.v1i1.11454
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 JURNAL DINAMIKA
Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin by http://journal.uny.ac.id/index.php/dynamika was distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
View My Stats