TANDA, PENANDA, DAN PETANDA DALAM KARTUN EDITORIAL JAMDIN BUYONG

Suraya Hani Zakaria, Institut Pendidikan Guru Kampus Gaya
Mohammad Pu’ad Bebit, Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, Universiti Malaysia Sabah
Mohd Sawari Rahim, Institut Pendidikan Guru, Malaysia

Abstract


Penelitian ini bertujuan menganalisis isu sosial dengan lebih terperinci dalam karya kartun editorial Jamdin Buyong yang telah terbit dalam koranSabah Times pada tahun 1967. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang bersifat deskriptif. Dalam penyelidikan ini, pendekatan kualitatif akan digunakan dalam menganalisis kandungan (content analysis). Pengumpulan data dilakukan berdasarkan 3 sumber yaitu sumber primer, sekunder, dan sumber lisan. Sumber primer dalam penelitian ini adalah kartun editorial Jamdin Buyong. Sumber sekunder diperoleh darisumber-sumber berbentuk koran, buku-buku sejarah, jurnal, disertasi dan sebagainya. Sumber lisan (temubual) disifatkan sebagai sebuah saluran kepada pengkaji. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam kajian ini ialah teknik menganalisis dokumen, dan data temubual. Hasil kajian ini membuktikan bahwa penghasilan kartun dalam bentuk representasi atau simbolik digunakan pelukis untuk membuat pernyataan kritikan yang bersifat lucu, tajam atau menyindir. Tujuannya adalah untuk menyampaikan pesan, nasihat dan pengajaran kepada masyarakat yang menyandarkan nilai-nilai positif dan moral yang baik kepada masyarakat. Kandungan nilai-nilai dalam kartun ini memperlihatkan isu sosial pemuda dan pemudi yang berlaku sejak era tahun 60-an hingga kini.

SIGNS, OBJECTS, AND INTERPRETANTS WITHIN JAMDIN BUYONG’S EDITORIAL CARTOONS

This study aims to analyse social issues contained in Jamdin Buyong's editorial cartoons, published in the Sabah Times newspaper in 1967, in details. This study employed a descriptive qualitative approach. Data were mainly collected from three sources, namely primary, secondary, and oral sources by using documentation techniques. The primary sourceswereJamdin Buyong's editorial cartoons while the secondarycamefrom newspapers, history books, journals, dissertations and so on. Lastly, the oral sources were obtained from reviewers. The results of this study indicated that cartoonswhich were made to containportrayalsor symbolswere used by cartoonists to deliver critiqueswhichwere funny, sharp or satirical.This was done to getmessages, advice and lessonsacrossto societiesupholding positive values and decentmorals. The values contained in the cartoons portrayedsocial issues experienced by young men and women since the 1960s era, yet are still relevant nowadays.


Keywords


kartun, isu sosial, teori semiotik, nilai

References


Al-Attas, S.M.A. (1978). Islam and secularisme.Kuala Lumpur: ABIM

bin Saat, I. (2006). Sejarah sosiobudaya Melayu. Selangor: Karisma Publications.

Deraman, A. (1975). Masyarakat dan kebudayaan Malaysia. Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia.

Esa, S.(2012). Identiti Islam dalam seni rupa Malaysia: Pencarian dan Cabaran. DalamN. H. Khairuddin, B. Yong, &T.K. Sabapathy (Eds.), Naratif seni rupa Malaysia Jilid 1: Menanggap identiti. Malaysia:RogueArt.

Haris, A. (2010). Etika Hamka.Yogyakarta. PT. LkiS Printing Cemerlang.

Hasan, A. 2018. Seni Lukis dan Idea. Shah Alam. Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) Universiti Teknologi Mara.

Hasan, A.M. 14 Februari 2018 (https://tirto.id/)

Hussein, K.S.K. (2007). Nilai nasionalisma dalam anak tanjung dan sireh bertepuk pinang menari; satu perbandingan Nordin Hassan dalam Esei dan Kritikan. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Idris, N. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill.

Jamaludin, N. (1998). Kartunis berdakwah dengan sindiran dan lelucon. Majalah Al-Islam.

Kadi, M. (2007). Bawalah keluargamu ke syurga. Lebanon: Dar al-Ma’rifah.

Lansing, K. M. (1996). Art, artist & art education. New York: Mc.Graw-Hill Book Company.

Long, A. S. (2015). Falsafah Ibnu Khaldun. ITBM.

Mahamood, M. (2010). Dunia kartun. Kuala Lumpur: Creative Enterprise.

Pradopo, R.D. (1994). Prinsip-prinsip kritik sastra. Yogyakarta: UGM Press.

Pusat Da’wah Islamiah. (1999). Kesan dan akibat perbuatan zina. Brunei: Kementerian Hal Ehwal Ugama.

Rahman, I.S.A. (2006). Datuk Jamdin Buyong pejuang bahasa dan sastera.Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah.

Rashid, A.R.A. (2006). Institusi keluarga menghadapi cabaran alaf baru. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn.Bhd.

Sunarto, P. (2009).Metafora visual kartun editorial pada surat kabar Jakarta 1950-1957. Bandung: Institut Teknologi Bandung.

Shahir, S. (2012). Islam dan seni moden di Malaysia.DalamN. H. Khairuddin, B. Yong, &T.K. Sabapathy (Eds.), Naratif seni rupa Malaysia Jilid 1: Menanggap identiti. Malaysia:RogueArt.

Sutingkir, H. (2016). Kode-kode nusantara. Jakarta: PT Mizan Publika.

Tien, H.F. (2003). Percintaan di kalangan remaja.Dalam Koleksi Kertas Kerja Psikologi Masyarakat Malaysia Semasa IV. Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah.

Ulwan, A.N. (1988).Pendidikan anak-anak dalam Islam(Jilid 1). Singapura: Pustaka Nasional PTEW LTD.

Yusoff, I. (2001). Pengenalan sains sosial. Sintok Kedah:Penerbit Universiti Utara Malaysia.




DOI: https://doi.org/10.21831/hum.v24i1.31302

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




p-ISSN: 1412-4009 || e-ISSN: 2528-6722

Indexed by:

      

  


Creative Commons License
Jurnal Penelitian Humaniora by http://journal.uny.ac.id/index.php/humaniora is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View Journal Stats

 

Flag Counter