PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID PADA PEMBELAJARAN TEKS EKSPOSISI

Muhamad Riyan, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, Indonesia

Abstract


Learning media is important for the continuity of learning activities so that these activities jave variations that make students not bored. One of them is with android-based learing media. The android-based learning media is form of alignment in the field of education with advances in the field of technologu. This study aims to produce android-based learning media as a form of learning variation in exposition texts. In addition, this study also aims to see student responses to android-based learning applications. This research method uses a qualitative descriptive method with interview techniques. The object of this research is an application that is organized according to the subject matter and also a review of this android-based learning application. The results of this study indicate that this android-based learning media application has good feasibility to be used as a variation of new learning media in Indonesian lessons.

Keywords: Media, learning, android, text, exposition

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Alika, A. C. N., Handayani, H., Badriah, I., Hartinah, K. S., & Sisilawati, S. (2020). Profil Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas X Terhadap Materi Teks Eksposisi. PROCEEDINGS UNIVERSITAS PAMULANG.

Budiyono, B. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 300–309.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.

Husain, C. (2014). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2).

Kristyanawati, M. D., Suwandi, S., & Rohmadi, M. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Menggunakan Model Problem Based Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 192–202.

Krisyantono, R. (2007). Teknik Praktif Riset Komunikasi. Kencana.

Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Media Infotama, 16(2). https://doi.org/https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.467

Marhadini, S. A. K., Akhlis, I., & Sumpono, I. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada materi gerak parabola untuk siswa sma. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 6(3), 38–43.

Musfiroh, T., & Endaswara, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Berbasis Lingkungan dan Teknologi. Diksi, 23(1).

Neyfa, B. C., & s Salsabila, G. (2016). Perancangan Aplikasi E-Canteen Berbasis Android Dengan Menggunakan Metode Object Oriented Analysis & Design (OOAD). Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 20(1).

Nur’aini, H. I. M., Saddhono, K., & Ulya, C. (2015). Implementasi kurikulum 2013 pada pembelajaran menulis teks eksposisi (studi kasus di kelas x smk negeri 1 karanganyar). BASASTRA, 3(3).

Pitoyo, A. (2020). PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBAHASA PRODUKTIF BERBASIS COOPERATIVE LEARNING: SEBUAH EKSPERIMEN MODEL PEMBELAJARAN BRAIN DAN INVESTIGASI KELOMPOK. Diksi, 28(2), 171–178.

Purba, R. A., Rofiki, I., Purba, S., Purba, P. B., Bachtiar, E., Iskandar, A., Febrianty, F., Yanti, Y., Simarmata, J., & Chamidah, D. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Putra, D. W., Nugroho, A. P., & Puspitarini, E. W. (2016). Game Edukasi berbasis android sebagai media pembelajaran untuk anak usia dini. JIMP-Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, 1(1).

Putra, R. S., Wijayati, N., & Mahatmanti, F. W. (2017). Pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis aplikasi android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2).

Ramdani, A., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 433–440.

Rodhatul, J. (2009). Media Pembelajaran. Banjarmasini Press.

Soeparno. (1988). Media Pengajaran Bahasa. Intan Parawira.

Wahyudi, S. A., Nurhadi, N., & Pratiwi, Y. (2018). Bahan ajar teks eksposisi berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(11), 1472–1476.

Wulandari, A. (2017). STUDI KOMPARASI ANTARA STRATEGI QUIP DAN STRATEGI INFORMATION CHARTS DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS EKSPOSISI. Diksi, 25(2).

Yazdi, M. (2012). E-learning sebagai media pembelajaran interaktif berbasis teknologi informasi. Jurnal Ilmiah Foristek, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.21831/diksi.v29i2.36614

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

Jurnal Diksi is published by Faculty of Languages, Arts, and Culture, Universitas Negeri Yogyakarta. It is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/diksi

 

Our Journal has been Indexed by:

  

  

   

Diksi Journal is published by the Faculty of Languages and Arts Universitas Negeri Yogyakarta in collaboration with Himpunan Sarjana Kesusasteraan Indonesia (HISKI)

Supervised by:


 
Translator
 
View My Stats