FILOSOFI DAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM TEKS SÊRAT MÉNAK SARÉHAS DUMUGI MÉNAK SORANGAN MELALUI TOKOH AMIR AMBYAH

Amita Hayuningtyas, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Venny Indria Ekowati, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


(Title: Philosophy and Character Education in the Text of “Sêrat Ménak Saréhas Dumugi Ménak Sorangan” through Amir Ambyah’s Character). This research is a philological study in the text of Sêrat Ménak Saréhas dumugi Ménak  Sorangan. Philosophical studies are in the form of an inventory, description, transliteration, edits and translations of the text of Saréhas dumugi Ménak Sorangan. This study aims to describe character education in the text of Sérat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan by using descriptive research methods. The object of the research is the text of Sérat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan. The way how to collect data in this research is by using a data card which is further described. There are 5 results of this study. First, the description of the text of Sérat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan is still intact and
the letters are still clear. Second, by using standard transliteration, the text of Sêrat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan which reads Javanese script is changed to Latin script. Third, using standard edition text edits, there are 5 words that get edits, then all changes in edited text are explained in the critics apparatus. Fourth, the results of text translation using bahasa Indonesia and the free translation method are related to the context. Fifth, the contents of the text of Sérat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan describe 9 pillars of character education, namely: (1) obedience to God, (2) responsibility, (3) wise, (4) respect and courtesy, (5) generous, love to help , (6) courageous, (7) kind and humble,
(8) tolerance, peace and unity, and (9) leadership. The character education is related to the meaning of the illumination symbol wadånå gapurå rênggan in the text of Sérat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan.

Keywords: Philological study, character education, illumination of wêdånå gapurå rênggan, Sêrat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan


Keywords


Philological study, character education, illumination of wêdånå gapurå rênggan, Sêrat Ménak Saréhas dumugi Ménak Sorangan

Full Text:

PDF

References


Ekowati, V I., dkk. (2017). Pendidikan Karakter Iluminasi Naskah Babad Pecinna. Jurnal Penelitian Humaniora, Vol. 22, No. 1.

Endraswara, S. (2013). Falsafah Kepemimpinan Jawa. Yogyakarta: NaARASI (Anggota IKAPI).

Fathurahman, O. (2017). Filologi Indonesia Teori dan Metode. Jakarta: Kencana.

Helmawati. (2017). Pendidikan Karakter Sehari-Hari. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Johansyah, J. (2011). Pendidikan Karakter dalam Islam; Kajian dari Aspek Metodologis. Vol. 11. No. 1.

Judiani, S. (2010). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar melalui Pengamatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Vol. 16 Edisi Khusus III. Balitbang Kementerian Pendidikan Nasional.

Kaelan. (2005). Metode Penelitian Kualitatif Bidang Filsafat. Yogyakarta: Paradigma.

Koesoema, D. (2009). Pendidikan Karakter di Zaman Keblinger, Mengembangkan Visi Guru sebagai Pelaku Perubahan dan Pendidikan Karakter. No. 80. Jakarta: Grasindo.

Lickona, T. (2014). Pendidikan Karakter Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Nusa Media.

Mu’in, F. (2011). Pendidikan Karakter Konstruksi Teoretik dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Kritis Multidimensional. No. 71. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurgiyantoro, B. (2013). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurhayati, E. dkk. (2018). Dunia Manuskrip Jawa Teori, Metode, dan Aplikasinya dalam Praktik Pernaskahan Jawa. Yogyakarta: Cantrik Pustaka.

Praptiwi, F. N. (2017). Pendidikan Karakter Tokoh Utama dalam Novel Cahaya Cinta Pesantren Karangan Ira Madan dan Semester Pertama di Malory Towers Karangan Enid Blyton. Jurnal Pendidkan Bahasa dan Sastra. Vol. 1 No. 2 e-ISSN: 2580-9040.

Rosalinda, H. dan Umi K. (2017). Memaknai Bentuk-Bentuk Rupa Lambang Keraton Mangkunegaran. Jurnal Desain No. 4 Vol. 2 Januari 2017: 73-84

Saktimulya, S. R. (2016). Naskah – Naskah Skriptorium Pakualaman. Jakarta: KGP (Kepustakaan Populer Gramedia).

Samani, M. dan Hariyanto. (2013). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Santiko, H. (2015). Ragam Hias Ular-Naga di Tempat Sakral Periode Jawa Timur. AMERTA, Jurnal Penelitian dan Pengembangan Arkeologi Vol. 33 No. 2, Desember 2015: 77-134.

Setiawati, Nanda Ayu. (2017). Pendidikan Karakter sebagai Pilar Pembentukan Karakter Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan Tahun 2017 Vol. 1 No. 1 2017, Hal. 348-352

Sulistyorini, Dwi. (2015). Filologi Teori dan Penerapannya. Malang: Madani.

Timotiu. (2016). Kepemimpinan dan Kepengikutan: Teori dan Perkembangannya. Yogyakarta: Andi Offset.

Wibawa, S. (2013). Filsafat Moral dalam Serat Centhini melalui Tokoh She Amongraga Sumbangannya bagi Pendidikan Karakter.

Widayat, A. (2018). Lakon Banjaran Anoman Sajian Ki Timbul Hadiprayitno dalam Perspektif Etika: Relevansinya dengan Pendidikan Karakter.




DOI: https://doi.org/10.21831/diksi.v28i2.33202

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

Jurnal Diksi is published by Faculty of Languages, Arts, and Culture, Universitas Negeri Yogyakarta. It is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/diksi

 

Our Journal has been Indexed by:

  

  

   

Diksi Journal is published by the Faculty of Languages and Arts Universitas Negeri Yogyakarta in collaboration with Himpunan Sarjana Kesusasteraan Indonesia (HISKI)

Supervised by:


 
Translator
 
View My Stats