STUDI KOMPARASI ANTARA STRATEGI QUIP DAN STRATEGI INFORMATION CHARTS DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS EKSPOSISI

Ayu Wulandari, ION International Education Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan antara strategi QUIP (Questions into Paragraphs) dan strategi Information Charts dalam pembelajaran menulis teks eksposisi. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan desain Randomized Pretest-Posttest Control Group Design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat perbedaan yang signifikan antara keterampilan menulis teks eksposisi siswa yang diajar menggunakan strategi QUIP dengan siswa yang tidak diajar menggunakan strategi QUIP. (2) Penggunaan strategi QUIP dalam pembelajaran menulis teks eksposisi lebih efektif apabila dibandingkan dengan pembelajaran menulis teks eksposisi tanpa strategi QUIP. (3) Terdapat perbedaan yang signifikan antara keterampilan menulis teks eksposisi siswa yang diajar menggunakan strategi Information Charts dengan siswa yang tidak diajar menggunakan strategi Information Charts. (4) Penggunaan strategi Information Charts dalam pembelajaran menulis teks eksposisi lebih efektif apabila dibandingkan dengan pembelajaran menulis teks eksposisi tanpa strategi Information Charts. (5) Terdapat perbedaan yang signifikan antara keterampilan menulis teks eksposisi siswa yang diajar menggunakan strategi QUIP dengan siswa yang diajar menggunakan  strategi Information Charts. (6) Penggunaan strategi QUIP lebih efektif apabila dibandingkan dengan strategi Information Charts dan strategi konvensional dalam pembelajaran menulis teks eksposisi.

Kata Kunci: strategi QUIP (questions into paragraphs), strategi information charts, dan kemampuan menulis teks eksposisi

 

A COMPARATIVE STUDY BETWEEN QUIP) STRATEGY AND INFORMATION CHARTS STRATEGY IN LEARNING OF AN  EXPOSITION TEXT WRITING

 

ABSTRACT

This research has a purpose to know the differences between QUIP  (Questions into Paragraphs) strategy and Information Charts strategy in learning exposition text writing on the seventh grade of SMPs in Yogyakarta. The type of this research is a quasi experiment with Randomized Pretest-Posttest Control Group Design. The results show that (1) there is a significant difference between the student’s ability of the exposition text writing which is taught by using QUIP  strategy and the students which are not taught by using QUIP strategy. (2) The use of QUIP strategy in the learning of exposition text writing is more effective than without QUIP strategy. (3) There is a significant difference  between the student’s ability of an exposition text writing which is taught by QUIP strategy and the students which are not. (4) The use of Information Charts strategy in the learning of an exposition text writing is more effective than without using the Information Charts strategy. (5) There is a significant difference between the student’s ability of an exposition text writing using QUIP strategy with the students which are taught by using Information Charts strategy. (6) The use of QUIP strategy is more effective than Information Charts and conventional strategy in learning of an exposition text writing on the seventh grade of SMPs in Yogyakarta.

Keywords: QUIP (questions into paragraphs) strategy, information charts strategy, and the ability of an exposition text writing


Full Text:

PDF

References


Nurgiyantoro, Burhan, Gunawan, & Marzuki. 2009. Statistik terapan untuk penelitian ilmu-ilmu sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Hoffman, J.V. 1992. Critical reading / thinking accros the curriculum: using i-charts to support learning. Language Arts. 69, 121-127.

Efendi, Joni Lis. 2011. Mengapa pemuda kita tidak bisa menulis. Diambil pada tanggal 26 Agustus 2014, dari http://edukasi.kompasiana.com/2011/07/23/mengapa-pemuda-kita-tidak-bisa-menulis-382140.html

Kompas. 2011. Tradisi menulis lebih rendah daripada minat baca. Diambil pada 26 Agustus 2014, dari http://edukasi.kompas.com/read/2011/11/23/10491011/Tradisi.Menulis.Lebih.Rendah.daripada.Minat.Baca

McLaughlin, M. 1987. QuIP: A writing strategy to improve comprehension of expository structure. The Reading Teacher. 650-654.

Damayanti, Rini 2010. Keefektifan penggunaan siaran TV dan radio dalam pembelajaran keterampilan menulis berita peserta didik SMP. Tesis magister, Universitas Negeri Yogyakarta.

Zainurrahman. 2011. Menulis dari teori hingga praktik (penawar racun plagiarisme). Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.21831/diksi.v25i2.16010

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

Jurnal Diksi is published by Faculty of Languages, Arts, and Culture, Universitas Negeri Yogyakarta. It is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/diksi

 

Our Journal has been Indexed by:

  

  

   

Diksi Journal is published by the Faculty of Languages and Arts Universitas Negeri Yogyakarta in collaboration with Himpunan Sarjana Kesusasteraan Indonesia (HISKI)

Supervised by:


 
Translator
 
View My Stats